De kracht van co-creatie

De kracht van co-creatie!

togerher

Co-creatie is hot en happening. Er zijn de afgelopen jaren veel acties en initiatieven geweest waarbij partners betrokken werden, maar slechts weinig bedrijven durfden het aan om consumenten in de ontwikkelingsfase ook echt zeggenschap te geven.

Wat is co-creatie? Veel ondernemingen die denken te werken op basis van co-creatie, zetten in feite slechts bepaalde aspecten van co-creatie in als losse tools. Er is immers pas sprake van co-creatie wanneer de eindgebruiker een actieve rol speelt.

Een co-creatie ontstaat wanneer onze opdrachtgever veranderd van een eendimensionale opdrachtgever tot een driedimensionaal partner. Een onderneming kiest er bewust voor om de partner volledig te betrekken bij het continue proces van de product -en/of dienstontwikkeling.

Vaak wordt “doelgroep connectie” ten onrechte geschaard onder “co-creatie”. Dit is slechts het combineren van verschillende vormen van onderzoek om te komen tot een diepgaand begrip van de doelgroep! Ja, we participeren hier in de eigen leefomgeving van de doelgroep en komen middels diepte-interviews en enquêtes achter de beweegredenen van de consument. Maar dit is nog altijd geen volwaardige co-creatie! Dit geldt pas wanneer een de partner echt volledig betrokken wordt, en zeggenschap heeft over, het uiteindelijke eindproduct.

Bij het aangaan van een co-creatie moet men oppassen dat het niet alleen een goed uitgepakte promotiestunt wordt. We zagen Heineken in het verleden al met “Jouw Heineken” de consument betrekken bij het creëren van een nieuwe look voor de bierflesjes. Echter, was dit (net als bij Lays “Maak De Smaak”) eerder een geslaagde promotiestunt dan een echte co-creatie met de consument. De inhoud van het flesje bleef immers hetzelfde.

Door internet en sociale media zijn we beter in staat om doelgroepen te betrekken bij de ontwikkeling van een product, waarmee we een veel breder pakket aan menselijke eigenschappen aanspreken. De doelgroep doet mee, we doen een beroep op hun creativiteit en sociale vaardigheden.

Co-creatie bij Connecting All.

“Co-creatie is een vorm van samenwerking, waarbij alle deelnemers invloed hebben op het proces en het resultaat van het proces, zoals een plan, advies, product of dienst. Kenmerken zijn: de dialoog, ‘common ground’, enthousiasme en inspiratie, daadkracht en focus op het resultaat.” (Check ook het kopje “Co-creatie” op deze website.)

Bij Connecting All zijn we bekend met co-creatie. “Every succes has stories to tell” en een van onze verhalen is: samenwerking is de sleutel tot succes. Wij geloven in het vertrouwen op het kennen en kunnen van elkaar en het feit dat componenten elkaar aanvullen! (Lees ook onze blog : Het recept voor een topprestatie).

Wij gaan er vol voor. Die topprestatie, die is de stip aan de horizon die we samen gaan bereiken.

Ook leuk om nog toe te voegen!
Tip 1: Interesse in onze programma’s en manier van werken? Mail ons via: info@connectingall.nl.

Tip 2: Kijk gerust eens verder op deze website, while you’re at it.

Beau Crijns – Connecting All – 26 november 2018

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.