Natuurlijk is het altijd goed om na te denken over de dingen die je doet. Zo is dit ook met content strategie. Welke content gebruik je om jouw voice of business aan te laten sluiten op de door jezelf geanalyseerde voice of customer? Anders gezegd in hoeverre is voor jou de doelgroep bekend en in hoeverre ben je in staat op de behoefte van deze doelgroep aan te sluiten? De vragen om vooraf goed over nadenken zijn. Deze zullen je helpen om tot de best passende content strategie te komen? Mocht je hierbij om hulp verlegen zitten, schroom dan niet en neem gewoon contact met Connecting All op.
Missie, visie juist vertalen naar doelstellingen. Maak alles meetbaar. Als de doelen, lees: alles wat je doet, goed hebt afgestemd op je missie, visie. En je hebt jezelf in staat gesteld om de te bereiken doelen te kunnen meten, dan heb je voor jezelf de kans verkleind dat zinloze content verzameld en publiceert. De kans op het effect van weggegooid geld is dan verkleind. Door vooraf de organisatiedoelstellingen te koppelen aan de content strategie heb je een verantwoord stuur ontwikkelt dat je helpt om de logische organisatiekoers te blijven vervolgen. De content sluit op deze weg het best aan bij hetgeen je uiteindelijk wilt bereiken.
Timing is belangrijk. Op het juiste moment de juiste dingen doen. De voice of customer optimaal laten aansluiten op je voice of business. De content strategie geeft antwoord op de bewegingen, ontwikkelingen en behoeftes van diverse doelgroepen. Het goed getimed inzetten van de juiste tools, events, kanalen op het juiste moment, een belangrijk onderdeel van de strategie.
Blijvend verrassend. De geest van de content strategie is belangrijk. Het enkel reclame campagnes voeren, of het continue hetzelfde verhaal afsteken is niet meer van deze tijd. Mensen willen verrast en uitgedaagd worden. De content strategie moet hier continu antwoord op geven.
Blijf kijken. Constant verbinden, aftasten, proeven, opsnuiven binnen je doelgroep. De zogenaamde koffiedrinkmomentjes, het volgen van je geopende en gelezen content. Hoe zorg je ervoor dat je onderscheidend blijft. Het is belangrijk om de kaders waarbinnen je content wilt plaatsen, zowel op de inhoud als op de manier van communiceren blijft ijken. Het jasje moet blijven passen waarbinnen je wilt opereren.
De eventkalender. Laat de content en de eventkalender altijd 1 op 1 lopen. Zo voorkom je ad hoc werken en creëer je het planmatig werken. Regeren is vooruit zien. Zorg dat je eventkalender 3 – 6 maanden vooruit gevuld is. Dit geeft rust en structuur helpt enorm bij het kiezen rondom welke content het best past. Er ontstaat focus.
Jean – Claude Crijns Connecting All
Comments